Tlačný remorkér Povodí Vltavy
Plavidlo slouží zejména jako tlačný remorkér pro Povodí Vltavy, závod Horní Vltava na Orlické přehradě. Remorkér je navržen jako katamaránový trup s částečným zanořením propojovací části. Těleso je celosvařované z ocelového materiálu. Vyztužení je příčnou soustavou. Obšívka je převážně z ocelového plechu tloušťky 5 mm, tlačné čelo síly 12 mm a outory z kulatiny o průměru 35 mm. Paluba je z ocelového lístečkového plechu základní tloušťky 7 mm. Těleso je rozděleno vodotěsnými přepážkami na přední kolizní prostor, prostor nádrží a strojovnu. V každém vodotěsném prostoru jsou umístěna 2 drenážní čerpadla (levý a pravý plovák) umístěná vždy u středového kýlu příslušného plováku.
Nástavba kormidelny je z důvodu hluku provedena jako samostatný díl a s vlastním tělesem je spojena pomocí pružných členů (silentbloků). V přední části nástavby je umístěno stanoviště kormidelníka s kormidelním pultem. Křeslo kormidelníka je na teleskopické noze umožňující výškové nastavení v rozsahu 22 cm. V zadní části po bocích nástavby je v samostatných kabinkách na jedné straně umístěno WC a na druhé umyvadlo se sprchovou hadicí a koncovkou. Mezi kormidelním stanovištěm a sociálním zařízením je umístěna lavice, stolek a dvě židle, lednice. Nástavba je vytápěná a klimatizovaná.
Plavba a manévrovatelnost plavidla je zabezpečena dvěma na sobě nezávislými lodními šrouby o průměru 26“ (660 mm) umístěnými v otočných kortových dýzách (fy JESKO). Jsou poháněny hydromotory od hydraulických čerpadel osazených přes pružnou spojku na každém motoru. Ovládání natáčení každé dýzy i otáček vrtule je samostatně pomocí joistiků na kormidelním pultě.
Jako silový zdroj pro pohon hydrogenerátorů jsou použity dva motory VOLVO PENTA D7BTA, každý o výkonu 177 kW (237 HP), chlazeny trubkovými obšívkovými chladiči.
Zdroj elektrické energie zajišťuje dieselgenerátor o výkonu 48 kW 400/230V, s vnějším (říčním) chlazením, umístěný ve strojovně.
Palivová nádrž o obsahu cca 1 900 l je uložena v prostoru strojovny ve středové části. Nerezová nádrž na pitnou vodu o obsahu cca 1550 l a fekální plastová nádrž o obsahu cca 1 600 l uloženy ve středové části tělesa v ose plavidla. Pro ohřev vody instalován bojler o obsahu 31 l (ohříván odpadním teplem z motoru nebo el. přípojkou na 220 V).Pro hašení strojovny je navržen systém hašení plynem HFC227ea s následným odvětráním.
Hlavní technické parametry plavidla
Celková délka: |
Lmax = 15,44m |
Celková šířka: |
Bmax = 4,48m |
Nejvyšší pevný bod od dna: |
Hmax= 5,14m |
Konstrukční ponor: |
Tmax = 1,47m |
Konstrukční výtlak: |
Dmax = 49t |
Celkový výkon motorů: |
Pmax= 2x177kW |